06/02/2017

Inspecció d'infraestructures ferroviàries amb tecnologia LIDAR

Una de les principals infraestructures ferroviàries és la xarxa elèctrica que proporciona l'energia necessària per al seu funcionament. La correcta col·locació i manteniment de la xarxa elèctrica en tots els punts d'un tram de via és de vital importància per garantir la qualitat, la continuïtat i la seguretat del servei. La inspecció d'infraestructures elèctriques ferroviàries és un aspecte crític per al correcte funcionament de la xarxa ferroviària, especialment en serveis d'alta velocitat, ja que presenten elevats requeriments en el grau d'adequació de la xarxa elèctrica. Els mitjans actuals de mesura i revisió de les infraestructures elèctriques ferroviàries han quedat desfasats i antiquats ja que les solucions disponibles al mercat no són capaces d'aportar la precisió i abast requerits i presenten elevats costos d'operació.

L'objectiu del projecte CIFIL (Desenvolupament de sistemes per a la Caracterització d'Infraestructures Ferroviàries mitjançant Imatge LIDAR), consisteix en el desenvolupament d'un nou sistema per al reconeixement i inspecció d'infraestructures ferroviàries elèctriques basat en tecnologia LIDAR (Laser Imaging Detection and Ranging). El projecte CIFIL proposa el disseny i construcció d'un prototip que permeti:
  • Desenvolupar un nou sistema LIDAR adaptat a la mesura precisa i en continu d'infraestructures elèctriques ferroviàries.
  • Desenvolupar programari i algoritmes específics que permetin interpretar de manera àgil i precisa les dades captades pel sistema LIDAR amb un grau d'automatització que pemeti una intervenció humana mínima.
  • Integrar els desenvolupaments anteriors en un nou sistema de desplaçament amb capacitats de posicionament i referència al sistema LIDAR.
El projecte serà desenvolupat per un consorci liderat per l'empresa TELICE, dedicada al desenvolupament de solucions en l'àmbit ferroviari, juntament amb el Grupo de Robótica de la Universidad de León, amb àmplia experiència prèvia en el tractament d'informació i el desenvolupament d'algorismes adaptats a sistemes de visió artificial i en la gestió de núvols de punts, i finament el CD6 de la Universitat Politècnica de Catalunya, especialitzat en el desenvolupament de prototips d'enginyeria òptica i en la tecnologia LIDAR.

Cal destacar que el projecte CIFIL compta amb el suport de: la Plataforma Tecnològica Ferroviària Espanyola (PTFE), ALSTOM Espanya i el clúster RAILGRUP, format per més de 100 empreses amb l'objectiu de reforçar la competitivitat del sector ferroviari.

El projecte s'ha desenvolupat en col·laboració amb l'empresa Telice SL, la Universitat de Lleó i el Centre Tecnològic Idonial.

Aquest projecte RTC-2016-5166-4 ha estat finançat pel Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat en el marc de l’objectiu temàtic del programa operatiu “Promoció del desenvolupament tecnològic, la innovació i una investigació de qualitat.ha rebut finaçament del programa RETOS Colaboración del MInisteri d'Economia i Competitivitat (Projecte RTC-2016-5166-4).