30/11/2015

Tesi doctoral: Desenvolupament d'un sistema de doble pas compacte i de baix cost per a l'avaluació de la qualitat òptica i la difusió intraocular

El proper dia 2 de desembre, Ferran Sanabria defensarà la seva tesi doctoral titulada "Desenvolupament d'un sistema de doble pas compacte i de baix cost per a l'avaluació de la qualitat òptica i la difusió intraocular". La tesi ha estat co-dirigida pel Dr. Jaume Pujol i el Dr. Fernando Díaz.

Dia: 2 de desembre de 2015
Lloc:  Passeig 22 de Juliol 660, Terrassa
web: http://foot.upc.edu/ca/lescola/instal-lacions/auditori-joan-salvado

Abstract:

Aquesta tesi doctoral ha tingut com a objectiu fonamental el disseny, implementació i validació d'un sistema compacte i de baix cost basat en la tècnica del doble pas que ens permeti obtenir estimacions de qualitat òptica en general i de llum difusa en particular, dirigit a una possible futura utilització en la pràctica clínica. Per a això s'ha partit de l'esquema de doble pas utilitzat en l'instrument oftalmològic OQAS i s'ha estudiat i validat possibles millores, tant en grau d'integració com a cost, que han garantit les mateixes o superiors prestacions.

En primer lloc es va procedir a la validació d'una lent electro-òptica com a sistema de correcció de la refracció esfèrica. Aquest dispositiu substitueix el tradicional sistema Badal compost per dues lents la distància relativa pot variar-se, la qual cosa permet la correcció de la refracció esfèrica. Es va analitzar i va demostrar la validesa d'aquest nou tipus de lents electro-òptiques per a la correcció de refracció esfèrica.

En segon lloc es va procedir al disseny i la implementació d'un sistema de doble pas utilitzant la lent electro-òptica per a la compensació de refracció esfèrica. Un cop es va comprovar que la lent electro-òptica reunia els requisits de qualitat òptica, es va procedir a implementar el sistema de doble pas que incorpora aquesta lent en substitució del sistema Badal. Es va verificar i demostrar que el sistema amb la lent electro-òptica té prestacions similars o millors que el clàssic sistema de doble pas.

En tercer lloc es va implementar i validar el sistema d'il·luminació basat en una font LED superluminiscente (SLED). Es va incorporar com a font de llum al sistema de doble pas 1 SLED i es va analitzar el grau de soroll speckle a les imatges obtingudes. L'estudi va determinar que el SLED utilitzat no tenia la suficient baixa coherència com per trencar el soroll speckle per si mateix, però sí que va mostrar un bon rendiment quan es combina amb altres mètodes per a la reducció del speckle.

En quart lloc es va procedir a implementar i validar el sistema de registre basat en una tecnologia CMOS. Es va incorporar una càmera CMOS com a nou dispositiu de registre al sistema de doble pas. L'estudi realitzat va posar de manifest una alta correlació existent entre els resultats obtinguts amb la càmera CMOS i la CCD, de manera que va quedar demostrat la idoneïtat d'aquest tipus de sensors (CMOS) per a l'aplicació en muntatges experimentals d'òptica visual i per a la implementació d'instrumentació associada a aquest camp.

Ja finalment es va procedir a la validació del sistema de doble pas resultant. En funció dels resultats obtinguts es va implementar el sistema de doble pas definitiu seguint criteris de simplicitat i cost. Aquest sistema incorpora un compensador de refracció esfèrica basat en una lent electro-òptica, un díode làser i una càmera CMOS. Per a la validació dels resultats obtinguts i com a equip comercial de referència es va utilitzar l'instrument clínic OQAS. Els resultats obtinguts en l'estudi van demostrar una alta correlació entre el sistema experimental i l'instrument OQAS.

Així doncs i a la vista dels resultats obtinguts es conclou que a partir dels diferents estudis realitzats en aquesta tesi doctoral s'ha demostrat que el sistema de doble pas presentat basat en una lent electro-òptica, un díode làser i una càmera CMOS millora pel que fa a dimensions i cost el d'un sistema convencional.