13/11/2013

Noves aplicacions d'imatges multiespectrals en paleontologia

L’Ajuntament de Terrassa ha concedit una beca a l’estudiant del Programa de Doctorat en Enginyeria Òptica de la UPC, Xana Delpueyo, per a treballar en un projecte que permeti desenvolupar noves eines basades en imatges espectrals per identificar, de forma ràpida, les restes de petits mamífers i rèptils en el sediment i que els paleontòlegs utilitzen per datar els jaciments amb precisió.

Aquest treballs formaran part de la tesi doctoral que Xana Delpueyo està realitzant al Centre de Desenvolupament de Sensors, Instrumentació i Sistemes (CD6) de la UPC. La tesi, titulada "Desenvolupament de nous sistemes hiperespectrals per a aplicacions industrials i clíniques", serà codirigida per la Dra. Meritxell Vilaseca i pel Dr. jaume Pujol, investigadors del CD6. L'aplicació de tècniques multiespectrals en l'àmbit de la paleontologia comptarà amb la col·laboració del Dr. Marc Furió, investigador de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP).

Resum del projecte:

La paleontologia s’encarrega d’estudiar el desenvolupament de la vida sobre la Terra, de plantes i animals antics, basant-se en el registre fòssil. A l’actualitat es porten a terme nombroses excavacions, algunes d’elles a Terrassa, que permeten estudiar de primera mà com era la vida en períodes antics i acosten el coneixement de l’evolució al públic en general. Un dels punts clau a l’hora d’estudiar els fòssils és la seva datació, la qual cosa es realitza a partir de la detecció i estudi de petites restes esquelètiques de rosegadors que formen part del sediment. Malauradament, aquesta tasca es porta a terme de forma totalment manual, el que comporta una pèrdua de temps important amb el conseqüent impacte econòmic. Per aquest motiu en aquest projecte de recerca es planteja el desenvolupament de noves eines basades en sistemes espectrals per a la identificació de les restes de petits mamífers i rèptils, el que representa una clara innovació en el camp de la paleontologia. Aquests sistemes, basats en el registre de l’escena amb càmeres digitals a través de moltes bandes espectrals, permetrà automatitzar i millorar la identificació i localització d’aquestes restes ja que les seves propietats espectrals són diferents de les que presenten les restes de terra i roques contingudes també en els substrats estudiats.